Op donderdagavond 21 mei jl. hield de SHD weer een ensembleavond. De 5e editie alweer. Er hadden zich 6 groepen in verschillende samenstelling aangemeld. De rest van de leden was aanwezig om te beluisteren wat men thuis voorbereid had.
Onze dirigent Jeanette jureerde de groepen, en erelid Albert Ettema mocht beoordelen wie er de publieksprijs zou verdienen. Jacoba Provily voorzag alle groepen weer van een mooie aankondiging met uitleg over de te spelen stukken.
Als eerste kwamen de Vlijtige Liesjes, Susan en Froukje, om het Bloemenduet van Leo Delibes te laten horen op hun klarinetten. Een mooie vertolking van dit oorspronkelijk voor stemmen bedoelde duet.
Daarna kwamen de Absurditones, Feike Slager en Johan Kooistra op trombone en Pieter en Roel Stenekes op trompet. Ze begonnen met het prachtige koraal Deep Harmony om daarna een mooie blues en swing te laten horen met het nummer Just a Closer Walk. Compleet met een slagwerksolo op de cowbell.
De dames Femke en Gwen kwamen hierna voor het voetlicht. Op basklarinet en tenorsaxofoon brachten ze het nummer Danny Boy ten gehore. Door materiaalpech van de tenorsaxofoon liep dit niet helemaal lekker, maar aan het einde van de avond namen ze revanche, met een geleend instrument kwam het nummer alsnog heel mooi uit de verf.

Na een korte pauze was het de beurt aan onze fluitistes, onder de artiestennaam De Dwarsliggers, en compleet met een ondersteunend filmpje, speelden ze het nummer Adiemus van Karl Jenkins. Prachtige muziek! Er werd goed op elkaar gelet waardoor het een prachtig samenspel werd.
Nog een mooie combinatie was het duo In Dubio, bestaande uit Liesbeth op de fagot en Froukje op klarinet. Mooie samenklank van deze beide instrumenten in de nummers Tenting on the Old Camp Ground en Marching through Georgia.
Als laatste was de groep Sax-o-four aan de beurt, onze sax sectie Marten op baritonsax, Fokje op tenorsax, Gwen op altsax en Astrid, speciaal voor deze gelegenheid, op sopraansax. Ze begonnen met een mooi koraal Aus tiefer not, gevolgd door het Rondeau van Henry Purcell, om te eindigen met het koraal uit de 3e orgelsymfonie van Saint-Saƫns, waarvan de melodie beter bekend is van het nummer If I had words.

Na al deze mooie muziek kreeg de jury het woord. Jeanette gaf als eerste alle deelnemers een compliment voor hun optredens en dat je het toch maar even moet durven, uit je comfortzone stappen en in een klein(er) groepje voor het voetlicht treden. Alle ensembles kregen daarna nog tips en trucs mee. Ook Albert sprak zijn waardering uit voor de gebrachte muziek en gaf elk ensemble passend commentaar.

Uiteindelijk mocht de groep Sax-o-Four de wisselprijs van Albert in ontvangst nemen en kreeg de kopergroep Absurditones van Jeanette de lekkere taart uitgereikt.
De avond werd besloten met een gezellige nazit. Op naar de 6e editie!
