A-orkest

Het A-orkest van De Stedelijke Harmonie Dockum bestaat uit ongeveer 30 leden, en komt uit in de 4e divisie. Er wordt tijdens de repetities hard gewerkt om muzikaal goed te kunnen presteren. Daarbij staat een goede sfeer hoog in het vaandel.

Voor wie is het A-orkest?

Het A-orkest is bedoeld voor bij voorkeur gediplomeerde muzikanten, met enkele jaren speelervaring. De dirigent bepaalt op basis van het spel een voorlopige plek in het orkest. Daarna kan een paar repetities vrijblijvend meegespeeld worden, en vervolgens kan dan wederzijds de beslissing genomen worden al dan niet lid te worden.

Wat doet het A-orkest?

Het A-orkest speelt letterlijk op veel verschillende bühnes. Optredens tijdens het muziekfestival (federatie Noardeast-Fryslân-west) en tijdens Koningsdag en andere binnen- en buitenoptredens wisselen zich af met deelname aan concoursen, het spelen tijdens feestelijkheden in Dokkum maar ook een ‘last minute’ zomers optreden ergens in het centrum van Dokkum en last but not least ons eigen jaarlijkse eindejaarsconcert in december.

Eéns in de vijf jaar wanneer de harmonie een jubileum viert, geven we vaak een groots themaconcert. Zo was er in 1999 de Weense Avond, in 2009 een concert met Maaike Widdershoven, in 2014 een concert met o.a. Gerrit Breteler en recentelijk in 2019 een groot concert met trompettist Eric Vloeimans ter gelegenheid van 145 jaar SHD.

Het A-orkest beschikt over een afwisselend repertoire. Tijdens publieksconcerten speelt het orkest goed in het gehoor liggende muziek van concertmarsen tot filmmuziek en van klassieke werken tot bekende popsongs. Tijdens federatie en concoursen spelen we muziek op niveau van bijvoorbeeld Jacob de Haan en Carl Wittrock waarbij de muzikale uitdaging niet geschuwd wordt.

Komen kijken?

Het A-orkest repeteert op de donderdag van 19.40 – 21.50 uur in ” ’t Omnium”, Parklaan 5 Dokkum.