Geslaagd jubileumweekend SHD 145 jaar

Na maanden van voorbereiding was het in het weekeinde van zaterdag 7 en zondag 8 december eindelijk zover, de activiteiten rond het 145-jarig jubileum van de Stedelijke Harmonie.

het slotoptreden

Op zaterdag 7 december maakten zo’n 65 deelnemers hun opwachting in het Dockinga college/Centrum voor muziek Opus 3 aan de Parklaan. Er werden drie verschillende workshops georganiseerd, voor klarinet o.l.v. Henk de Graaf, voormalig klarinettist bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, voor saxofoon o.l.v. Femke IJlstra, o.a. hoofdvak docente aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen en voor koperblazers o.l.v. Eric Vloeimans, momenteel de meest gevierde trompettist van ons land en veelgevraagd solist.

masterclass met Eric Vloeimans

Na een dag vol mooie stukken met elkaar gespeeld te hebben en de nodige muzikale tips en weetjes over ieders instrument gekregen te hebben, liet men aan het einde van de middag aan elkaar horen wat er geleerd was en sloot de groep gezamenlijk de dag af met het nummer “I feel good” van James Brown.

Op zondagochtend vond er een masterclass plaats voor enkele trompettisten uit de regio, deze stond ook onder leiding van Eric Vloeimans.

Zondag 8 december ’s middags was dan het grote jubileumconcert in theater Sense. Het aanwezige publiek heeft onder andere kunnen genieten van prachtige werken zoals “A taste of Bløf”, het symfonisch werk “The Lord of the Rings” van componist Johan de Meij, en natuurlijk een schitterende samenwerking in een aantal nummers tussen de harmonie en solist Eric Vloeimans. Bij ‘zijn’ werken vertelde Eric in de meeste gevallen eerst een inleidend verhaal wat een extra toevoeging gaf aan het gespeelde. Hij wist het publiek met zijn spel ademloos te laten luisteren. Het orkest en solist mochten na afloop van het concert menig compliment in ontvangst nemen. Een zeer geslaagde middag!

voor foto’s zie: Media en: RTV-NOF